عدالت نباید قربانی بازی های سیاسی شود
                 ازجانب خانواده حسام الدین حسام                               ازجانب خانواده حسام الدین حسام

(فشرده يي از معلومات و حقایق در باره دوسیه نسبتی حسام الدین حسام)

هموطنان عزیز اطلاع دارند که حسام الدین حسام سابق رئیس ریاست نظامی وزارت امنیت دولتی حکومت جمهوری افغانستان که در۲۷ نوامبر۲۰۰٤ بنابر اطلاعات غرض الود مخالفان دولت وقت و انگیزه های سیاسی که گویا او حقوق بشر را در ایام کار خویش نقض نموده توسط څارنوالی هالند گرفتار وسپس دریکی از محکمه های محلی ان کشور٬ در حالیکه هیچگونه اسناد مادی، شواهد عینی و دلایل حقوقی و عدلی در مورد اثبات اتهامات نقض حقوق بشر برموصوف ارایه نه شده است به ١۲ سال حبس محکوم گردید. این فیصله غیر عادلانه را حسام و وکلای مدافع او چلنج و قاطعانه رد کرده و دوسیه نسبتی او به محکمه بالاتر راجع گردیده است.

درین نوشته ودفاعیه ،شما هموطنان عزیز به اسناد وشواهدی که بدون کم و کاست از دوسیه نسبتی حسام اخذ شده است ، به این حقیقت پی می بريد که چگونه عدالت وحسام قربانی بازی های سیاسی میشود.

    درهمین ابتدا وبه صراحت باید گفت که حسام الدین حسام  به ((جرم )) ماموریت و کاردر حکومت که دردوسیه به اصطلاح  ((رژیم کمونیستی )) خوانده شده است به بند کشانیده شده است .این حقیقت را شما دردوسیه نسبتی (حسام) که برای اوساخته وپرداخته شده است , اطلاعات غلط  ودرواقع افترات , شاهدی دروغین , شاهدانی  که هیچ کدام ازانها به شهادت روبروحاضرنشده است  وتعدادی از شاهدان داوطلبانه از شهادت منصرف گردیده اند وهم چنان  تناقض درشاهدی دروغین غیابی وازهمه مهمتر فقدان  اسناد مادی وشهود ودلایل قابل قبول اثبات جرم , به خوبی میتوان دریافت . به چند نمونه ‌‌ء  درین دوسیه توجه شما راجلب مینماییم:

 اول :در ین دوسیه مسخره قانون و نورمهای عدلی صریحا پامال گردیده است وازدوسیه مهاجرت متهم، وهم چنان سایر پناهجویان مخالف حاکمیت وقت استفاده به عمل امده و به شیوه های گوناگونی غیر قانونی و ناروا وعمدتا تطميع ودادن پول ، مدارک جعلی سرهم بندی گردیده وافرادی و به اصطلاح(( شاهدان)) جستجو وبه شاهدی دروغین کشانیده اند  وبدین گونه برای حسام دوسیه ساخته شده است . چنانچه این حقیقت را وکیل حسام افشا میسازد واظهار میدارد ((که شواهد غیر قابل انکاری وجود دارد که مدعیان در بدل پول به شاهدی کشانیده شده اند)) واضافه میکند که ((دوسیه موکل من بر مبنای دوسیه پناهندگی او ساخته شده است. در حالیکه قانونأ څارنوال حق نداشت به دوسیه پناهندگی حسام دسترسی کند واستفاده ازدوسیه پناهندگی حسام  برای کیس حسام کاملاٴ بی اساس و غیر قانونی است)). وکیل مدافع حسام هم چنان اعتراض کرده و میگوید که ((څارنوال از دوسیه پناهندگی حسام استفاده کرده است و قوانین بین المللی نقض شده است ،بنابران څارنوال عمل غیر قانونی را مرتکب شده باید جریمه شود و اداره IND نیز قابل بازجویی است و اضافه مینماید انچه را که څارنوالی از اداره پناهندگی بدست اورده است "مکروبی" شده است)) و ((گرفتاری حسام بر خلاف قانون به شکل توهین امیز و ظالمانه به عمل امده است و در سه روز اول دستگیری, موکل من وکیل نداشت و همچنان به او فرصت داده نشده است که از خود دفاع کند..

 دوم : در بخش شاهدان

  اولا:اینکه هیچکدام از شاهدان که حسام رابه نقض حقوق بشر متهم نموده اند  تاهنوز حاضر نشده اند که روبرو بر ضد او شاهدی داده باشند..تعدادی که وعده کرده بودند که به شاهدی رودرو حاضر هستند بعدا از شاهدی حضوری و از شرکت در این ماجراامتناع ورزیده اند..

ثانیا: انهایی که بطور غیابی شاهدی داده اند اکثریت انها با نیرنگ ها وتطمیع به این کار کشانیده شده اند . چنانچه وکیل حسام که به تعدادی از انها روبرو مصاحبه و ملاقات نیزکرده است ،میگوید: (( څارنوال به تعدادی از افرادی که در دوسیه نامهای ان درج است وظیفه داده است تا در بدل پول کسانی راجستجونمایند تا بر ضد حسام شاهدی بدهد)) وباید علاوه نمودکه اکثریت این به اصطلاح ((شاهدان)) خودرا در نقش قاضی نیز قرارداده اند.

  رابعا:  اکثریت ازین به اصطلاح شاهدان در حالیکه که مدعی شده اند شخصا توسط حسام لت و کوب شده اند و او را دیده و می شناسد٬ اما وقت که برای شان چند عکس مختلف نشان داده شده است٬ حسام را نشناخته اند و کسانی دیگری را با او مغا لطه نموده اند. وبنابر ان همه انها درین مورد که درکدام محل وزمان گرفتاری شده است و چرا وتوسط چه کسی شکنجه گردیده ضدونقیض و سراپا دروغ گفته است . چنانچه تعدادی ازین مفتریان وخریده شده گان از دوسیه خارج شده اند وسرانجام پس از تلاشهای بسیار زیاد و چندین ساله فقط (5 ) نفر((شاهد))  حاضر شدند بر ضد حسام به شاهدی دروغین و درواقع افترا و جنایت دست بزنند. در ذیل  توجه شما رابه چند نمونه ء از شاهدی دروغین تعدادی از (شاهدان) برای قضاوت شما جلب مینمایم.

--- یکی به اصطلاح از شاهدان که خودرا دارای تحصیلات عالی  و یکی از اعضای  تنظیم های جهادی و سرگروپ یک دستۀ پنج نفری معرفی میکند و خود میگوید ((که در غرب کابل عیله دولت فعالیت داشتیم و چند لحظه قبل از تطبیق پلان ترور سه نفر عضو حزب دموکراتیک خلق بنام .... دستگیر شدیم وادعا دارد که درتوقیف شکنجه شده و دیگران را نیز دیده اند که در حضور حسام شکنجه گردیده اند.)) در برابرپرسش هیئت تحقیق څارنوالۍ هالند که میپرسد؛((شخصی را که به شما هربار در جریان تحقیق میدید او حسام بود؟)) پاسخ میدهد ((بلی میشناسم او به روز دوم تحقیق نزد من امد و یک صحبت دوستانه با من داشت٬ او حسام بود٬ او یک رئیس بزرگ بود٬(( بلی او رئیس اول بود.))مصاحبه کننده تکرار میپرسد؛ (( ایا شما حسام را اکنون هم خواهد شناختید؟مدعی پاسخ میدهد؛ "اگر بعد از صد سال هم باشد من او را خواهم شناخت!))مصاحبه کننده دوام میدهد و می پرسد ((از میان این عکس ها حسام را میشناسید؟)) شاهد بر عکسي انگشت میگذارد که اوعکس حسام نیست . )).

  ---  یک کسی دیگری که خود را کارمند سابق شعبۀ تحقیق ریاست نظامی و معاون نظارت خانۀ این ریاست معرفی میکند و میگوید(( که چهار سال در بخشهای مختلف این ریاست کار کرده است٬و دیده است که متهمان  در خاد شکنجه میشدند  و خود هم در بازجویی و شکنجۀ زندانیان اشتراک ورزیده است)). دربرابر پرسش مصاحبه کننده که نظارت خانۀ که شما معاون ان بودید چند اتاق داشت٬ پاسخ میدهد؛ (١٥ اتاق). در حالیکه نظارت خانه دارای ٨ اتاق بود..

همین شاهد به پرسش دیگری که به  حسام اشنا هستید   ((بلی من چهار سال تحت امر حسام کار میکردم و او را بسیارمیدیدم)) . مثلأ چند بار؟ شاهد پاسخ میدهد؛ ((مجموعا ١٠ الی ١٥ بار دیده ام .)) تعجب اور است که این به اصطلاح شاهد که چهار سال در خاد نظامی کار کرده است و مامور بازجویی و شاهد شکنجه توسط حسام نیز بوده ؛ اما در طی همین چهار سال مجموعا تنها الی پانزده بار او را دیده است)). به دروغ شاخدار دیگر این جناب توجه کنید. ((حسام معاون اپراتیفی وزیر دفاع بود.)) این درحالیست که وزارت دفاع معاون اپراتیفی نداشت.

این شاهد که از شکنجه ها در خاد نظامی حکایت کرده است ، خود در برابر پرسش دیگری هیت تحقیق که پرسیده میشود ((ایا در خاد دستوری برای استفاده از شیوه شکنجه وجود داشت؟)) پاسخ میدهد که ((نه٬ هیچ دستوری وجود نداشت و در مطابقت به قوانین کشور شکنجه ممنوع و جرم بود و اگر متهم شکنجه میگردید واز شکنجه به محکمه شکایت مینمود که او شکنجه گردیده است, در ان صورت مستنطق توسط څارنوالی مورد بازپرس قرار میگیرفت و در صورت اثبات ادعا جزا میدید)).این است تناقض و تضاد درحرف ها وشهادت دروغین که مبتنی بر ان حسام به بند کشانیده میشود..

 --- یک کسی دیگری که او نیز خودرا مجاهد معرفی میکند و از زدن دو لگد توسط حسام شکایت دارد , در برابر این پرسش مستنطق که حسام را میشناسید پاسخ میدهد؛ ((بلی٬ زمانی که مرا به پلچرخی میبردند از عسکر پرسان کردم ان شخص که مرا لگد زده است کی بود. سرباز گفت که او حسام ریس خاد نظامی است.)) ولی  در بالا میگوید؛ (( که حسام را قبل از دستگیری در شفاخانه دیده ام  ودرجای دیگری میگوید که پس از دستگیری اورادیدم)) درست است که میگویند (( دروغ گو حافظه ندارد)). به مدعی در هر مصاحبه ١٠٠ دالر داده شده است ..

 --- مدعی دیگری که خودرا عضو یک تنظیم جهادی معرفی میکند و ادعا دارد در خاد نظامی شکنجه شده است به پرسشي که حسام را میشناسید٬ پاسخ میدهد ((بلی٬ من در اول حسام را نمیشناختم٬ بعدأ در هنگام اقامتم در خاد نظامی او را شناختم. او یک شخص تنومند و قدبلند است))." در حالیکه حسام قد متوسط دارد نه بلند..

این است مشت نمونه خروار. این نمونه ها یک حقیقت را اشکار میسازد که همه اتهامات که حسام مبتنی براو گرفتاروبه بند کشانیده شده است بی اساس است . این حقیقت را در شاهدی یک تن از شاهدان دیگری که توسط څارنوال هلندی مورد بازجویی قرار گرفته است به خوبی میتوان یافت.

---این شاهد که از سال ١٩٨٠ تا سال ١٩٨٥ به حیث څارنوال در خاد نظامی و بعدآدر خاد عمومی کار میکرد درمحکمه شاهدی میدهد که هیچګاه ندیده است که در خاد نظامی کدام عمل غير قانونی صورت ګرفته باشد و به محبوسين برق ،ازاروشکنجه داده شده باشد. اين يک پروپاگند مخالفين دولت وقت بود.در خاد نظامی تنها نظاميان توقيف يا زندانی می شدند و بايد بگويم که به انها با احترام برخورد ميشد. هم چنان باید بگویم که حسام حق مداخله در امورادارات ملکی امنيت دولتی را نداشت.

به همین گونه افغانستان شناس ايتاليايی انتونيو گيستوزی نیز ميگويد در خاد نظامی تخلفات غير قانونی و ضد بشری صورت نميګرفت. اين افغان شناس همچنان تاکيد ميکند ، که حسام الدين حسام حق مداخله در امور رياست های دیگری را نداشت . از اين افغانستان شناس سوال ميشودکه صد دالر در افغانستان چه ارزش دارد؟ وی به جواب ميګويد ، يک مامور و يا يک کارمند دولت تقريبآ پنجاه دالر معاش ماهانه دارد.عايد متوسط در افغانستان چند صد دالر در سال است. درین صورت شما اهمیت روزانه۱۰۰دالر را برای یک ادم که تنها یک دالر درروز عاید دارد میدانید . .!

 --- شاهد دیگری که ٦٥ ساله میباشد نیز درباره بی گناهی حسام اینگونه شاهدی میدهد: :

((به مدت طولانی یعنی سالها به حیث پیشخدمت در خادنظامی کار میکردم و چهار سال در تحت امر حسام خدمت میکردم. گاهی در دستگیری ها و همچنان تحقیق و نظارت مظنونان و متهمان نیز اشتراک داشتم.)) اودر مصاحبۀ خویش که در مورد شیوه بازجویی در خاد نظامی٬ ترکیب کمی و انفرادی کارکنان شعبات مختلف از جمله مدیریت تحقیق شکل دفتر و شیوه کار حسام و غیره سوال ميکند ، دقیقترین پاسخ ها و معلومات ارایه نموده است ، به پرسش ها این گونه پاسخ میدهد:

((به سوگند شهادت میدهم که من هیچگاه ندیدم که در خاد نظامی زندانیان شکنجه شده باشد. این همه پروپاگند مخالفان حسام است.)) او میگوید که هیچگاه ندیده که توسط حسام کسی شکنجه شده باشد و کسی در دفتر و یا بیرون ازدفتراو توهین تحقیر٬ لت و کوب شده باشد. از شاهد پرسیده میشود که؛ ((شما کسی را دیده اید که در جریان بازجویی زخمی شده باشد؟)) پاسخ میدهد: ((هیچگاه نه شنیده ام و نه چنین چیزی را دیده ام. در خاد نظامی هیچگاه شکنجه صورت نگرفته است. من سوگند میخورم که حسام الدین حسام هیچگاه به کسی بدی نکرده است. من حاضر هستم از شاهدی خود در مقابل قاضی تکرار کنم ))..

هموطنان عزیز!

  چنانچه به مشاهده میرسد هیچگونه مدارکی وشهودی واقعی  به دست نیامده است که ثابت سازد حسام حقوق بشری را نقض کرده باشد وتنها به  جرم وابستگی به اصطلاح (( رژیم کمونیستی )) مجازات وقر بانی میشود . این درحالیست که جنایت کاران اصلی يا (( مبارزان ازادی)) دیروزی  وترویست های امروزي که دستان شان به خون صدها هزار انسان الوده است واز بالا تاپین درهیرارشی دولت افغانستان  لانه کرده اند وبرچوکی های قدرت تکیه زده اند نه تنها به میز محاکمه کشانیده نه میشوند بلکه با شب خیمه بازی ها با حلقات با نفوذ خارجی وداخلی بر افغانستان و مقدارات مردم این کشور حاکم میراند ؛ اما حسام الدین حسام  که در طول حیات شخصی وسیاسی وکار ماموریت خود موازین انسانی وقانون کشوررا رعایت نموده است  ولی  چون حمایت سیاسی ندارد اینک  بی گناه  قر بانی میشود .

   ما به شما همه مدافعین انسانیت وحقوق بشر و دوستان ورفقای حسام  مراجعه مینمايیم که به دفاع ازعدالت به کمک ما برسید  وصدای ما را به مراجع عدالت بر سانید .در فر جام باید گفت که اگر عدالت بار دیگر قربانی سیاست نشود و فاکتهای که شما به شمۀ از ان اگاهی حاصل نمودید درنظر ګرفته شود٬ باور کامل وجود دارد که حسام به سرخ رویی به اغوش پرعطوفت خانواده بر خواهد گشت .

 

                 ازجانب خانواده حسام الدین حسام                              

  

   

برای آگاهي مزيد مي توانيد به وب سايت زير مراجعه نماييد

                               www. afghanjustice.com


April 3rd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها